cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 
Replies are disabled for this topic. Start a new one or visit our Help Center.

Google Nest Wifi Pro setup process and errors

Toiesvold
Community Member

Had a terrible time setting up the Nest Wifi Pro 3 pack to replace my old Google Wifi.
Setting up the first unit (router) went smooth - no issues.
But when trying to add additional units and create the mesh network, this failed several times. Units were not able to connect. Tried everything I could think of, including restarting wifi on my phone, rebooting and even resetting the units. They just wouldnt talk to each other.
Eventually I tried setting them up with an ethernet cable between them, and then I was able to add them and create a Mesh network without error message.
But even if Google Home now claims that all three units are part of a Mesh network, I only get internet connectivity from the main router. The other two units are blinking orange, and no devices are able to connect to them - Except if I connect a device to the LAN port on the unit.
Example: Main router is located in the living room. Approx 20 feet away the next unit is located in the hallway. I have a Eufy Homebase hardwired to the Hallway AP (and Homebase is not configured for Wifi)
But the Eufy Doorbell and homebase is working as is should, and I get notified and can view video from the doorbell.
Wireless devices have good coverage in the living room, but not anywhere else in the house, even if in close proximity of the two access points. It seems the two Access Points are not transmitting the wireless network at all. In the basement, where the last unit is placed, I have no wifi coverage, but if I connect a switch to the LAN port, I can hardwire my stationany computer and NAS.
I cannot see any way to fix this. The two AP's are blinking orange, even after restarts (with or without LAN port in use)
And the Mesh network, even if Google Home is claiming that it is healty, does not work.
How can I fix this without spending another 7-8 hours troubleshooting and trying (and failing)?

191 REPLIES 191

Hei. Jeg har testet dette, og det har desverre ingen effekt. Å bytte til TP Link XE75... derimot.. hadde stor effekt.. og fungerer fint 🙂

Kan du bruke Google home with XE75?

Hvis du med google home.. mener appen google home... nest høytalere... eller google nest display.. så er svaret ja.

Pokker 😞 Da får vi håpe at de kommer med en fiks snart da.

Pål
Community Member

Ja og den bør komme kjapt, ellers ligger det an til retur av vare og kjøp av TP-Link i stedet...

leifarneb
Community Member

Den fiksen... ligger trolig hos Altibox... og ikke hos google. Så masing på facebook kan være veien!

Pål
Community Member

Har litt vanskelig for å se at feilen ligger hos altibox da oppsettet av første ruter fungerer som det skal. Mens det er oppsett av mesh nettverket og de tilknyttede punktene via home appen som tryner...

På meg kan det virke som appen prøver å lage et nytt mesh nettverk for hvert punkt som legges til, noe som for meg virker feil da det allerede er lagd et nettverk ved oppsett av den første ruteren...

leifarneb
Community Member

Enig i at det er rart... men nå har Altibox... som eneste kjente tilbyder... dette problemet. De har også bekreftet denne fellesfeilen på facebook.

Sigvald
Community Member

Jeg har fått beskjed fra Google support at når man sjekker NAT status på access punktene (de som ikke virker) så står de i bromodus, og det er feil.
Google support forstod ikke hvordan de havnet der og sa at det ikke var noen kjent metode for å få Access Punktene ut av bromodus.

"Etter litt feilsøking med andre kunder har vi funnet ut at punktene står i bromodus og ikke som access point. Som er grunnen til at du ikke får noe nettverk. Problemet er at det går ikke ann å endre det fra bromodus til AP.
Og det virker som det kommer fra fastvaren til Nest Wifi Pro."


Jeg har fått oppdatert versjon av Wifi Pro uten at det problemet ble løst.


Jeg la også merke til at de sto i bromodus. Men siden Nest Pro også funker for mange, kan det da være et problem med enkelte produkter bare?

Det kan jo henge sammen med at alle 3 i utgangspunktet er like, så alle kan brukes som router også. Men da må de jo ha en firmware som gjenkjenner at det allerede er en router i drift og at de da skal opp som AP... Uansett er det jo mange som får dette til å fungere fint, men kanskje Norge har fått en batch med "feil" firmware... Men tror ikke det heller da jeg har fått oppgradert firmware en gang uten at det hjalp...

Hva med å resette en av nodene som ikke virker og sette den opp som router uten å resette den som allerede var router - og heller sette den opp som node?

Pål
Community Member

Det kom en ny firmware update 14. November https://support.google.com/googlenest/answer/13007303?hl=en

Ser at alle mine points har fått denne versjonen. Hvis problemene folk har er ved installasjon etter denne datoen tyder vel det på firmware bøgg I siste versjon...

KongRøreks
Community Member

Fungerte ikke med versjonen før heller...

Vegus
Community Member

Jeg fikk satt opp min 3-pack etter denne oppdateringen. Det var umulig før den kom.

Jflaten84
Community Member

Dette er den versjonen jeg har testet også. Jeg fikk satt opp router, og etter mye "krangling" koblet både ett kablet meshpunkt og et trådløst meshpunkt til mest-nettverket. Router-enheten fungerer fint, men de to andre mesh-punktene står bare å blinker, og de tillater ikke klienter å koble til dem. Så denne versjonen har de nevnte problemene med Altibox.

Kan det være et nodene ikke får tak i FW oppdateringen? Kan det i så fall hjelpe å først sette opp en av nodene som router, deretter factory resette nodene, med knapp, og respektivt sette de opp som routere for å få tak i oppdateringen - så til slutt begynne "vanlig" installasjon?

Trollman33
Community Member

Men har du Altibox?

Jeg har Altibox. Mens Vegus vel har Telia.

Har prøvd med både Telia router via 4G og Altibox. Opplever samme problemene på begge. Derimot har jeg ikke nullstilt routeren mellom oppsettene.

leifarneb
Community Member

Ingen effekt denne versjonen.

Trollman33
Community Member

Bestilte nettopp retur på min. Bestilte nå Asus Zen WiFi Pro ET12 2-pack. Koster flesk, men skal være kjapt; noe tenåringene mine kommer til å like.

Personlig sitter jeg pr dags dato på en kraftig Asus router og vil "nedgradere" til nest wifi pro av den enkle grunn at den jobber finere sammen med hele Google Home oppsettet i huset, og der blir lettere for kona å styre mtp barna.

Men om de ikke får det på stell, så leverer jeg inn Nest'en, og bruker Asusen videre.

Hmmm - ja, vi bruker også Google home, men mest Broadcast. Trodde kanskje jeg bare kunne kjøpe en Google Home display enhet og løse høyttalere, uten at jeg har sett om det lar seg gjøre.

Vegus
Community Member

Jeg «nedgraderte» fra 3 stk ASUS RT-AX92u, og utrolig nok føles det nå som en oppgradering. Nettet er både kjappere og langt mer stsbilt. Da kan jeg leve godt uten tilgang til avanserte innstillinger😊

Pål
Community Member

Vel...

Har skrevet lang tirade til Google kundeservice med henvisning til denne tråden og at mange har dette problemet. Men null respons. Ligger an til retur og elendig rating fra min side.

Trollman33
Community Member

Min er pakket ned og returneres til Komplett i dag. Installerte Asus Zen WiFi Pro ET12 i går. Vi har 500/500 internett. Får nå i overkant av 400/400 på noden i kjellerstua, bak gipsbelagt leca vegg. Med Nest Wifi (ikke Pro), fikk han max 75, og vi hadde dårlig dekning flere steder i huset (3-pack). Har 245 kvm over 3 etg. Holdt i massevis med bare router og én node.
Lar seg også styre med Google Home. Satt alt opp på en time. Alle (unntatt lommeboka) er strålende fornøyd. For min del vil jeg bare glemme fiklingen over flere dager med Nest Pro.

Pål
Community Member

Sikler på de der fra Asus jeg også. Og bare for å dobbeltsjekke - du har også altibox?

Trollman33
Community Member

Jepp - har altibox. Etter jeg satt de opp fikk jeg veldig lyst til å øke fra 500 /500 til 1gb - bare fordi WiFi LAN'et mitt nå kan takle det bedre. Både router og node (som er helt like), har 3 LAN porter hvorav en av dem er 2,5G Base + WAN port. Sønnene syns det var helt topp siden de av og til får venner over på LANing. Utrolig at jeg får 400/400 på node nå siden de ikke er koblet sammen med kabel.
På min MAC, som er WiFi koblet til router får jeg 500/500.

AJOlsen
Community Member

Samme situasjon her også. Altibox og WiFi Pro. Finnes det ny informasjon?

Pål
Community Member

Ikke meg bekjent. Jeg ga opp etter flere timers chat med google kundeservice, der de kun kom med standard ting som restarte alt og andre trivielle ting. Etter å ha gjort alle de tingene (som jeg allerede hadde prøvd x antall ganger) påstod de til slutt at det var at jeg hadde plassert de 2 ekstra nest routerne utenom dekningsområde. 

Jeg sendte bilde av at den ene routeren sto 20 cm fra baserouteren. Da kuttet de bare chaten.

Dagen etterpå returnerte jeg til komplett, og ga 1* rating av produktet. Styr unna, er mitt tips. 

Jflaten84
Community Member

Noen som har fått testet om den nye firmwaren (1.63.327820) løser problemet for Altibox-kunder?

Jeg her foreløpig kun fått 1.63.327820 på routeren, mens mesh-pointene fortsatt kjører 1.63.324946. Har enda  ikke fått testet om mesh-pointene må settes til fabrikk-innstillinger og deretter kobles til mesh på nytt for å få ny firmware og evt løse problemet. Noen andre som har testet dette?

Jeg har samme problemer som dere nevnte over her, har drevet på i timevis med dette nå og fant heldigvis denne tråden her før jeg sa opp jobben min på grunn av inkompetanse (Jobber med IT) 

Jeg skal oppdatere alle pointene nå til nyeste firmware og teste

clarss78
Community Member

Testet med versjon 1.63.327820 på alle nodene nå, samme problem 😞

Mulig jeg leverer denne tilbake og går for en annen løsning, jeg tok en samtale med Altibox tidligere idag og de mente problemet lå hos google. 

😞

Testet du med fabrikkinnstillinger og sette opp mesh på nytt etter oppdatering til siste firmware?

Ja, det første jeg gjordet var å oppdatere en og en ved full reset og sette de opp som hovedruter. Etter det kjørte jeg en ny reset og forsøkte å sette opp løsningen på nytt. Feiler som tidligere med at hovedenheten bare blinker gult mens Wifi slår seg av og på. 

Somearea
Community Member

Da, etter mye testing og faenskap, fant jeg endelig en løsning der det nå fungerer hos Altibox.

Løsningen var å først resette alt, koble opp en ekstern router fra Telia, Telenor eller hva som helst( så lenge den har en Ethernet port)

Sette så opp først en router der, så koble opp de andre.. (de var værste koblet med strømkabel)

Da gikk oppsettet smertefritt og alt virket.

Så flyttet jeg da routeren bak Altibox router(om denne står i bromodus eller ikke har ingen betydning, men jeg har skrudd bromodus på)

Når router fikk startet opp igjen bak Altibox routeren virker alt som det skal. Alle 3 virker og ingen gule lamper..

 

Så erfaringen her er vel egentlig at det er Altibox som er problemet, ikke Google.

Forresten så kjører mine bokser firmware 1.63.324946. Vet ikke hvorfor de ikke har oppdatert seg..

 

Tusen takk for info! 

Jeg tester i morgen og ser om det samme fungerer for meg

Glimrende workaround! Hvis dette fungerer for KristianF så skal jeg prøve på det samme med en 4G-router eller lignende i front.

Jeg hadde ikke tolmodighet å vente til i morgen, så jeg har testet litt nå med dårlig resultat. 

Usikker om jeg har gjort rett eller feil her.

 

Kobling er gjort slik: 

Altibox modem -> Asus RT-AC88U router -> Nest Wifi Pro

 

Ingen problem å koble opp første enhet. Kobler seg lett til uten feilmeldinger, og fungerer fint.

Når jeg prøver å koble til nr 2 via "mesh", så møter jeg på samme problem som når hovedenheten er koblet rett i modemet - den (nr 1 som er koblet til Asus routeren) "krasjer" med gult blinkende lys det sekundet jeg trykker neste og får frem meldingen "Creating Wi-Fi mesh".