cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 
Replies are disabled for this topic. Start a new one or visit our Help Center.

Google Nest Wifi Pro setup process and errors

Toiesvold
Community Member

Had a terrible time setting up the Nest Wifi Pro 3 pack to replace my old Google Wifi.
Setting up the first unit (router) went smooth - no issues.
But when trying to add additional units and create the mesh network, this failed several times. Units were not able to connect. Tried everything I could think of, including restarting wifi on my phone, rebooting and even resetting the units. They just wouldnt talk to each other.
Eventually I tried setting them up with an ethernet cable between them, and then I was able to add them and create a Mesh network without error message.
But even if Google Home now claims that all three units are part of a Mesh network, I only get internet connectivity from the main router. The other two units are blinking orange, and no devices are able to connect to them - Except if I connect a device to the LAN port on the unit.
Example: Main router is located in the living room. Approx 20 feet away the next unit is located in the hallway. I have a Eufy Homebase hardwired to the Hallway AP (and Homebase is not configured for Wifi)
But the Eufy Doorbell and homebase is working as is should, and I get notified and can view video from the doorbell.
Wireless devices have good coverage in the living room, but not anywhere else in the house, even if in close proximity of the two access points. It seems the two Access Points are not transmitting the wireless network at all. In the basement, where the last unit is placed, I have no wifi coverage, but if I connect a switch to the LAN port, I can hardwire my stationany computer and NAS.
I cannot see any way to fix this. The two AP's are blinking orange, even after restarts (with or without LAN port in use)
And the Mesh network, even if Google Home is claiming that it is healty, does not work.
How can I fix this without spending another 7-8 hours troubleshooting and trying (and failing)?

191 REPLIES 191

Tror greia er at du må sette opp nest pro totalt uavhengig av altibox ruteren. Feks om du har en 4g router eller lignende. Når alt er satt opp og fungerer mot den alternative løsningen så kan du koble den vekk og koble  mot altibox og da skal det i teorien fungere. Jeg var inne på samme tanke men har ikke noe liggende som jeg kan bruke for å teste dette. Se om jeg kan bridge noe fra mobil og en gamme rigg jeg har liggende om dette fungerer for flere her inne 

På den måten ja. Rett å slett sette opp hele skiten en plass der den ikke er koblet opp mot Altibox på noen som helst måte, for så å flytte den til Altibox etter at alt er satt opp.

 

Jeg får prøve litt videre i morgen om jeg finner en kreativ måte å gjøre det på.

Litt morsomt at vi begge to fant samme løsning på problemet, på omtrent samme tidspunkt. 

 

Mine har firmware versjon 1.63.327820. 

 

Satt mine bokser opp hos min mor på første forsøk lørdag ettermiddag. Hun har Internett fra telia. 

Satt modemet mitt i bromodus hjemme før jeg koblet til google boksene. (Altibox)

Alle 3 google boksene fungerer uten problemer. 

 

Har rapportert hele prosessen hos altibox (brukte hele fredag kveld på feilsøking og eksperimentering) og satser på at de klarer å løse problemet de tydeligvis har hos seg. 

Da kan jeg bekrefte at metoden fungerer for meg også.

Jeg kobla mobilen til Asus routeren min med USB kabel og satt opp USB Tethering for å dele mobilnettet med routeren.

Kobla så opp alle 3 Nest Wifi Pro enhetene som normalt så mesh nettet fungerte fint, så tok jeg nettverkskabel og dro ut fra asus routeren og satt den i Altibox routeren.

 

Tusen takk for at du fant en løsning. Tungvindt, men fungerer hvertfall. Satser på Google/Altibox finner en fiks på sikt så det blir lettere for andre folk i fremtiden.

AJOlsen
Community Member

Takk! 😃👍

Runar
Community Member

Jeg har Altibox og dette løste mitt problem.   Gammel router med Simkort og alt gikk som en Lek

Da har jeg også fått opp boksene med denne oppskriften. Gjorde reset til fabrikkinnstillinger av nettverket fra Google Home, og deretter brukte jeg en 4G-router som "ISP" under oppsettet før jeg koblet tilbake Altibox.

Somearea
Community Member

Pass på å ha litt tålmodighet etter du har koblet om. Tok litt tid før den sa at alle enhetene var online.

thomashelle
Community Member

Kan bekrefte at å sette opp google boksene hjemme hos noen som ikke har Internett fra altibox løste dette for meg. Styrte voldsomt med dette i hele går, og tok med meg boksene hjem til min mor som har Internett fra telia. Der ble de satt opp uten feil på første forsøk. Flyttet de så hjem til meg, og de fungerer nå på Internett fra altibox. 

 

AJOlsen
Community Member

Samme hos meg. Oppsettet fungerte akkurat som det skulle når jeg var tilkoblet et nettverk som ikke er Altibox. Måtte resette alle Nest Wifi Pro for å gjøre oppsett. Deretter var det bare å koble det opp til Altibox. Fungerer som det skal. 

KongRøreks
Community Member

Kan det være mulig å bruke mobil som 4/5G mot en pc og koble nest i RJ45 på pc-en? Eller må det være en standard router der tror dere? Mulig jeg har en gammel router altså... Men må i så fall grave litt i kjelleren 😁

Jeg forsøkte faktisk dette idag og det fungerte ikke. Jeg fikk nøyaktig samme feil som når jeg forsøkte med altibox ruteren. Satt opp stasjonær maskin mot delt Internett fra telefon og delte nettet over ethernet. Fungerte fint å sette opp første node men feilet på de to andre. Skal gjøre et nytt forsøk med mobil og delt nett til en annen router videre til nest pro imorgen. 

Fikk dette også tidligere, men da hadde jeg ikke tilbakestilt nettverket i Google Home, bare tilbakestilt aksesspunktene.

Gikk bedre når jeg tilbakestilte alle aksesspunktene og hele nettverket.

Jeg fikk samme feil på første forsøk. 

Løsningen min var å koble den første til for å teste at den fungerte. Ett par stk ville ikke på første forsøk, så de ble resatt med knappen under helt til de ville. 

Når alle fungerte fint for seg selv, så ble alle reset igjen med knappen, så koblet sammen som de skal i mesh.

Hei igjen. Jeg fikk det omsider til i dag 😄 Jeg brukte min mobil som internett mot en gammel router jeg hadde også brukte jeg en annen mobil for selve oppsettet. Det fungerte ikke å bruke min mobil både som internett-tilbyder og oppsett via Home appen av en eller annen grunn. Fortsatte da med de to andre også til alt var oppe. Så flyttet jeg bare nettverkskabelen fra gamlerouteren og inn bak Altibox igjen. Nå fungerer mesh fint, men en liten hastighetstest på en av mesh-nodene gir ikke akkurat superhastighet... Mulig jeg skal kikke litt mer på plassering av de, men det står at kobling mellom Nest router og punkt er bra...

Ser faktisk at jeg får 250mbit med mobilen som bruker Wifi6 mens pc-en av en eller annen grunn kobler til 2,4Gz og bare leverer 60-70mbit. Slik som brannmuren min er satt opp så fikk jeg ikke mer enn 250 mbit tidligere heller så nettet leverer slik sett som forventet på Wifi6...

Btw, fikk samme hastighet på pc-en og når jeg tvingte den over på 5Gz...

clarss78
Community Member

Da er jeg omsider på nett her også. Koblet telefonen mot laptop, delte ethernet mot en gammel Asus router som var videre koblet mot nest pro. Brukte en telefon til hotspot og samboer sin telefon til å sette opp punktene i home appen. Alt fungerer fint nå, tok meg 5-6 timer å få mine mill ovner opp da men det er en annen sak 😂

KiiFromGoogle
Community Manager (Admin)
Community Manager (Admin)

Hi all! Sorry for the inconvenience and thanks for your patience. Our teams were made aware of this behavior on Altibox and have taken steps to resolve it. If you're still having trouble, please let us know in the comments and we can take a closer look!

Hi. The problem is that we can not do the installation behind the Altibox modem/router. Nest Pro Wifi router can´t make the Mesh network then. So the solution is to set up the Mesh network with another ISP and then move your solution behind Altibox after. I will call this a workaround we have discovered, but not a fix for the problems regarding Altibox and Google Nest Wifi Pro 🙂

CobraBergan
Community Member

Takk for all psykisk støtte i forbindelse i tiden hvor det ikke var mulig å sette opp Nest Pro Wifi router med Altibox som ISP. Nå er jo dette problemet fikset. Men hos meg virker det rimelig ustabilt. Flere eksempler på at jeg ikke har Wifi, nesten daglig. Blinker gult i boksene fra tid til annen. Noen eksempler på at jeg må fjerne nettverket og koble til på nytt for at det skal virke. Er det flere som har samme erfaringer? Er det kun oss som har Altibox som ISP som opplever dette , eller det generellt ustabilt hos folk? 

Du er ikke alene om ustabilitet nei.

Jeg må restarte hele wifi systemet minst en gang til dagen om jeg vil ha internett i hus.

Når det fungerer, så er det veldig kjapt og stabilt, men så kan det plutselig finne på å blinke gult og droppe helt ut på alle 3 Nest'ene.

Fungerer knirkefritt hos meg. Makser ut min 500/500 linje. Eneste jeg sliter litt er mine nest kamera som faller ut iblant. Det er ikke noe nytt dessverre, problemet har vedvart gjennom 2 ulike nettverks løsninger fra tidligere 

Hei. 

Hos meg har det fungert smertefritt etter at jeg fikk opp løsningen. Gule blink er vet at den ikke har internettilgang. Har du sjekket om det har noe å si om Altibox routeren står i bro modus eller ikke? Skal ikke ha noe å si men vet det var en av tingene som ble sjekket når det ikke var mulig å få opp node 2 og 3...Min står i hvert fall i bromodus... 

Router månstå i Bro modus

thomashelle
Community Member

Opplever det samme selv. Noen som har snakket med altibox eller google om dette? Restart av nest pro boksen løser det hos meg. 

thomashelle
Community Member

Mine problemer med nest pro ser ut til å være løst hos meg på altibox. 

Jeg hadde satt opp boksene hos min mor som har Internett fra Telia (for å få satt opp boksene i det hele tatt før altibox/google løste problemet sitt)

Hadde problemer med at nest pro boksene omtrent daglig begynte å blinke gult og mistet internett på wifi. 

Løsningen ble å resette alle boksene og sette de opp på nytt hjemme hos meg selv på altibox. 

Ting ser nå ut til å være stabilt. 

Dere som sliter med det samme, forsøk å resette og sette dem opp på nytt. 

Da prøver jeg det. Takk for tipset!

Jeg kan bekrefte at det løste mine problemer også. Nå er det noen dager siden jeg satt opp alt på nytt, og det ser ut til å holde seg stabilt uten behov for minst 1 daglig restart.

KongRøreks
Community Member

Jeg var nok også litt snar på avtrekkeren, dagen etter at jeg sa at alt var fint startet problemene hos meg også. Så skal gjøre en reset av alt når tiden tillater det 🙂

Pauls1
Community Member

Jeg har også et problem i forhold til ustabilitet. Jeg har 5 stk pro-noder på Altibox-nett som alle er kablet. Hadde også en del problemer med å få satt det opp, men det er nå løst. Løste problemene med oppsettet med å låne meg en Android-telefon. Ustabiliteten er uvilkårlig om jeg prøver å kjøre systemet kablet eller ikke. Har prøvd å føre logg over når problemene oppstår, og hos meg så er det som regel noen dager mellom hver gang. Jeg lurer på om det kan være et DHCP-problem så jeg kunne gjerne tenkt meg å prøve og gi alle nodene faste IP-adresser, men det har jeg ikke klart å finne ut av hvordan jeg gjør. Noen som vet?

Pauls1
Community Member

Eller det vil si at jeg vet hvordan jeg kan sette statisk ip på nodene, men jeg har ikke klart å finne ut hvordan jeg finner ut MAC-adressen til hver enkelt node.